TEXTUL
NONLITERAR
Textul
nonliterar…… este un text care are drept
scop informarea obiectivă a cititorului în legătură cu anumite aspecte ale
realităţii într-un limbaj clar şi
precis, conţinând adesea termeni ştiinţifici şi tehnici.
În primul rând, este text nonliterar, deoarece conţine informaţii obiective despre ……, şi nu opiniile subiective ale autorului. Informaţiile transmise au un caracter obiectiv şi nu urmăresc să emoţioneze receptorul.
Aflăm prin urmare despre …….că este …………şi că …….
Alte informaţii oferite de text se referă la ………….
De asemenea ……..
Acestea sunt câteva
dintre informaţiile conţinute de text.
În al doilea rând, caracterul nonliterar al textului este
dat de limbajul său. Este un limbaj clar şi precis, lipsit de expresivitate artistică,
în care cuvintele sunt folosite cu sensul lor propriu. Se folosesc mulţi
termeni ştiinţifici şi tehnici, precum ………. De asemenea, apar date numerice: ….
170 de grade ( temperatura ).
În concluzie,
textul ……….este nonliterar, pentru că ni se prezintă informaţii obiective
despre …………(o planta,munte,….real ) , folosindu-se un limbaj ştiinţific.
……………………………………………………………………………………..
Textul
nonliterar este un text care are drept
scop informarea obiectivă a cititorului în legătură cu anumite aspecte ale realităţii într-un limbaj clar şi precis, conţinând
adesea termeni ştiinţifici şi tehnici.
Textul “Cartoful” este un text nonliterar, pentru că are
toate caracteristicile unui astfel de text.
În primul rând, este text nonliterar, deoarece conţine informaţii obiective despre cartof, şi nu
opiniile subiective ale autorului. Aflăm prin urmare despre cartof că este o
plantă erbacee din familia solanaceelor şi că este cultivat pentru tuberculii
săi comestibili. Ni se spune că este originar din America de Sud şi că
reprezintă, după orez, grâu şi porumb, a patra sursă de energie alimentară de
pe pământ. Alte informaţii oferite de text se referă la conţinutul cartofului.
Cartoful conţine amidon, vitamina C, fibre, proteine şi mult potasiu. De
asemenea conţine glicoalcaloizi, cum ar fi solanina şi ciaconina. Acestea sunt
câteva dintre informaţiile conţinute de text.
În al doilea rând, caracterul nonliterar al textului este
dat de limbajul său. Este un limbaj clar şi precis, lipsit de expresivitate
artistică, în care cuvintele sunt folosite cu sensul lor propriu. Se folosesc
mulţi termeni ştiinţifici şi tehnici, precum erbacee, solanacee, tubercul,
amidon, potasiu, glicoalcaloizi etc. De asemenea, apar date numerice: 200 ( de
specii de cartof ), 170 de grade ( temperatura ).
În concluzie,
textul “Cartoful” este nonliterar, pentru că ni se prezintă informaţii
obiective despre o plantă reală, folosindu-se un limbaj ştiinţific.
…………………………………………………………………………..
Stare de
CATASTROFĂ NAŢIONALĂ în Filipine
Starea de catastrofă naţională a fost declarată, iar
amploarea pagubelor se conturează puţin câte puţin, la patru zile de la
trecerea lui Haiyan, care autorităţile se tem că ar fi provocat moartea a mii
de persoane. Vântul a depăşit 300 de kilometri pe oră, iar o succesiune de
valuri gigantice a devastat zone întregi, în special pe insulele Leyte şi
Samar.
Naţiunile Unite au
afirmat luni că este posibil un bilanţ de peste 10.000 de morţi doar în oraşul
Tacloban şi a prevenit că trebuie "aşteptat ce e mai rău" de la
bilanţul definitiv. ONU a transmis iniţial un bilanţ estimativ de 10.000 de
morţi în total.
"Totul este distrus", a descris pur şi
simplu generalul american Paul Kennedy, sosit luni pe insula Leyte cu
aproimativ 90 de puşcaşi marini şi două avioane C-130 pline cu provizii şi
materiale, avangarda unui ajutor american care ar
trebui să includă în jur de 15 aparate, printre care MV-22 Osprey, aparate
hibride care permit decolarea la fel ca un elicopter şi pot astfel atinge zone
greu accesibile.
Pentagonul a ordonat de asemenea
portavionului George-Washington şi altor nave americane să se îndrepte spre
Filipine pentru a acorda asistenţă. Portavionul, care "transportă 5.000 de
militari şi peste 80 de aeronave se află în prezent la Hong
Kong". Alţi 90 de militari americani au părăsit luni baza Marinei
de la Futenma, pe insula Okinawa (Japonia) cu destinaţia zonelor sinistrate.
Washingtonul a anunţat de asemenea deblocarea unui
ajutor umanitar în valoare de 20 de milioane de dolari.
Marea Britanie va trimite la rândul ei un distrugător
şi un avion de transport militar pentru a participa la operaţiunile de salvare,
a anunţat luni premierul britanic David Cameron. Londra va debloca de asemenea 10 milioane de lire (12
milioane de euro) ca ajutor, a adăugat el.
Buletin
meteo: Vreme inchisa vineri, in tara si in Bucuresti
Vineri, vremea va fi inchisa. Pe
arii restranse vor fi precipitatii slabe, predominant sub forma de ploaie, iar
la munte va ninge. Vantul va prezenta unele intensificari mai ales in cursul
zilei, in regiunile sud-estice, informeaza Mediafax.
Temperaturile maxime vor fi cuprinse intre -1 si 9 grade, iar cele minime intre -7 si 3 grade, usor mai scazute in depresiuni. In zonele joase, cu totul izolat va fi ceata.
LA BUCURESTI
Cerul va fi noros, dar sansele de ploaie vor fi reduse. Vantul va sufla in general moderat in cursul zilei, apoi va slabi in intensitate. Temperatura maxima se va situa in jurul valorii de 6 grade, iar cea minima va fi de -1 ... 0 grade. Noaptea, vor fi conditii de ceata.
LA MUNTE
Vremea va fi inchisa si temporar va ninge slab. Vantul va fi slab si moderat, cu unele intensificari in zona inalta. Temperatura aerului nu va avea variatii semnificative fata de ziua precedenta.
Temperaturile maxime vor fi cuprinse intre -1 si 9 grade, iar cele minime intre -7 si 3 grade, usor mai scazute in depresiuni. In zonele joase, cu totul izolat va fi ceata.
LA BUCURESTI
Cerul va fi noros, dar sansele de ploaie vor fi reduse. Vantul va sufla in general moderat in cursul zilei, apoi va slabi in intensitate. Temperatura maxima se va situa in jurul valorii de 6 grade, iar cea minima va fi de -1 ... 0 grade. Noaptea, vor fi conditii de ceata.
LA MUNTE
Vremea va fi inchisa si temporar va ninge slab. Vantul va fi slab si moderat, cu unele intensificari in zona inalta. Temperatura aerului nu va avea variatii semnificative fata de ziua precedenta.
TEXTUL LITERAR
Textul literar........... este un text prin care autorul îşi propune să
impresioneze şi să emoţioneze cititorii, exprimându-şi propriile gânduri, idei
şi sentimente, prin folosirea unui limbaj artistic, puternic marcat de
subiectivitate.
„............” este un text
literar pentru că are toate caracteristicile acestui tip de text.
În primul rând, îşi propune să
impresioneze, să emoţioneze cititorii prin descrierea/prezentarea ..........
În al doilea rând, este un text literar pentru că exprimă trăirile proprii ale
autorului..................
În al treilea rând, caracterul literar al textului este dat de limbajul
folosit. Este un limbaj artistic, care creează imagini, prin intermediul cărora
autorul îşi exprimă emoţiile.
Astfel, ..... Epitetele .......
transmit un sentiment de ..............Comparaţia............ sugerează frumuseţea
şi ............
Mijloacele de expresivitate artistica infrumuseteaza limbajul si îi conferă
expresivitate .
În concluzie, textul ............ este literar, deoarece, prin intermediul
unui limbaj artistic, sugestic,plastic, autorul îşi comunică emoţii şi gânduri
legate ..............., prin care reuşeşte să ne impresioneze puternic.
…………………………………………………………………………………….
Textul literar „Mezul iernei” este un text prin care autorul
îşi propune să impresioneze şi să emoţioneze cititorii, exprimându-şi propriile
gânduri, idei şi sentimente, prin folosirea unui limbaj artistic, puternic
marcat de subiectivitate.
este un text literar pentru că
are toate caracteristicile acestui tip de text. În primul rând, îşi propune să
impresioneze, să emoţioneze cititorii prin descrierea unui tablou de iarnă, în
care gerul striveşte natura, nerăpindu-i totuşi frumuseţea şi misterul.
În al doilea rând, este un text literar pentru că exprimă trăirile proprii ale
autorului. Contemplând un peisaj de iarnă, acesta este mai întâi îngrozit de
virulenţa gerului. E atât de frig, încât se aud trosnind stejarii în pădure,
încât şi stele par încremenite pe bolta cerească. Peisajul este totuşi
încântător şi eul liric este fermecat de strălucirea zăpezii. Măreţia naturii
îl copleşeşte şi are sentimentul că trebuie să existe un creator care a
zămislit-o. Îşi închipuie natura ca pe un templu, ale cărui coloane sunt
fumurile ce ies pe hornurile caselor. Acoperişul templului este bolta cerească,
luna este farul principal, iar stelele sunt făcliile. Munţii sunt altarele şi
vântul scoate sunete îngrozitoare la orga reprezentată de codri. Omul se simte
mărunt în faţa grandorii naturii.
În al treilea rând, caracterul literar al textului este dat de limbajul
folosit. Este un limbaj artistic, care creează imagini, prin intermediul cărora
poetul îşi exprimă emoţiile. Astfel, prima strofă începe cu imaginea
vizual-auditivă a naturii copleşite de ger. Epitetele „amar”, „cumplit”,
„îngheţate” şi „oţelit” transmit un sentiment de nelinişte şi chiar teamă
în faţa grozăviei frigului. Strofa continuă cu imaginea (tot vizual-auditivă) a
câmpiilor acoperite de zăpadă. Comparaţia „zăpada... pare-un lan de diamanturi”
şi epitetele „cristalină” şi „strălucitoare” sugerează frumuseţea şi
strălucirea zăpezii, care îl încântă pe eul liric. În următoarele strofe,
autorul creează imaginea naturii ca un templu. El foloseşte comparaţia
fumuri...se ridică ca înaltele coloane”, metaforele „altare”, „organe sonoare”
şi epitetele „albe”, „scânteios”, „maiestuos”, „tainic”, „măreţ”, „fantastic”,
„argintii”, „nemărginitul”, „îngrozitoare” pentru a sugerea măreţia şi misterul
naturii şi pentru a transmite un sentiment de admiraţie amestecată cu teamă.
Eul liric presimte existenţa unui creator divin îndărătul acestei grandori
cosmice.
Limbajul artistic se arată şi prin forma muzicală a textului, care este
organizat în versuri, are rimă împerecheată şi ritm trohaic.
În concluzie, textul „Mezul iernei” este literar, deoarece, prin
intermediul unui limbaj artistic, expresiv, autorul îşi comunică emoţii şi
gânduri legate de iarnă, prin care reuşeşte să ne impresioneze puternic.
http://meditatii-la-romana.blogspot.ro/2011/06/argumentare-ca-un-text-este-literar.html
Mezul Iernii
In paduri trasnesc stejarii! E un
ger amar, cumplit!
Stelele par inghetate, cerul pare otelit,
Iar zapada cristalina pe campii stralucitoare
Pare-un de diamanturi ce scartaie sub picioare
Stelele par inghetate, cerul pare otelit,
Iar zapada cristalina pe campii stralucitoare
Pare-un de diamanturi ce scartaie sub picioare
Fumuri albe se ridica in vazduhul
scanteios
inaltele coloane unui templu maiestos,
Si pe ele se aseaza bolta cerului senina
inaltele coloane unui templu maiestos,
Si pe ele se aseaza bolta cerului senina
Unde luna aprinde farul tainic de
lumina.
O! tablou maret, fantastic! ... Mii
de stele argintii
In nemarginitul templu ard ca vesnice faclii.
Muntii sunt a lui altare, codrii organe sonoare
Unde crivatul patrunde, scotand note-ngrozitoare
In nemarginitul templu ard ca vesnice faclii.
Muntii sunt a lui altare, codrii organe sonoare
Unde crivatul patrunde, scotand note-ngrozitoare
Totul e in neclintire, fara viata,
fara glas;
Nici un sbor in atmosfera, pe zapada nici un pas;
Dar ce vad? ... in raza lunii o fantasma se arata ...
E un lup ce se alunga dupa prada-i spaimantata!
Nici un sbor in atmosfera, pe zapada nici un pas;
Dar ce vad? ... in raza lunii o fantasma se arata ...
E un lup ce se alunga dupa prada-i spaimantata!
Mihai Eminescu - Lacul
Lacul codrilor albastru
Nuferi galbeni îl încarcă;
Tresărind în cercuri albe
El cutremură o barcă.
Şi eu trec de-a lung de maluri,
Parc-ascult şi parc-aştept
Ea din trestii să răsară
Şi să-mi cadă lin pe piept;
Să sărim în luntrea mică,
Îngânaţi de glas de ape,
Şi să scap din mână cârma,
Şi lopeţile să-mi scape;
Să plutim cuprinşi de farmec
Sub lumina blândei lune -
Vântu-n trestii lin foşnească,
Unduioasa apă sune!
Dar nu vine... Singuratic
În zadar suspin şi sufăr
Lângă lacul cel albastru
Încărcat cu flori de nufăr.
Lacul codrilor albastru
Nuferi galbeni îl încarcă;
Tresărind în cercuri albe
El cutremură o barcă.
Şi eu trec de-a lung de maluri,
Parc-ascult şi parc-aştept
Ea din trestii să răsară
Şi să-mi cadă lin pe piept;
Să sărim în luntrea mică,
Îngânaţi de glas de ape,
Şi să scap din mână cârma,
Şi lopeţile să-mi scape;
Să plutim cuprinşi de farmec
Sub lumina blândei lune -
Vântu-n trestii lin foşnească,
Unduioasa apă sune!
Dar nu vine... Singuratic
În zadar suspin şi sufăr
Lângă lacul cel albastru
Încărcat cu flori de nufăr.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.